Ważne zasady

W Przedszkolu NIEBO obowiązuje Kodeks Przedszkolaka, w którym zawarte są jednakowe dla wszystkich Dzieci normy dotyczące zasad zachowania:

Ponadto stosujemy:

Zasady zachowania w sali:

– wrzucam śmieci do kosza;
– sprzątam zabawki i odkładam na miejsce;
– odkładam na miejsce przybory i zabawki;
– na zajęciu podnoszę rękę do góry, jeśli chcę coś powiedzieć;
– siedzę poprawnie przy stoliku lub na dywanie podczas organizowanych zajęć;
– dzielę się zabawkami i materiałami;
– jestem cicho gdy:
> inni cicho pracują;
> bawią się;
> czytamy i słuchamy;
> inni są zmęczeni;
> inni odpoczywają;
– układanki, książki oglądam przy stole;
– po skończonym układaniu sprawdzamy czy nic z układanki nie spadło pod stół;
– klocki wyjmuje z pojemników ( nie wysypuję wszystkich na dywan);
– na kanapę nie wchodzimy z nogami, zdejmujemy kapcie przed wejściem na materace w kąciku odpoczynku;
– pełnię obowiązki na rzecz grupy- dyżur przez dzieci 5-6 letnich (łazienka, kąciki zabaw, przybory, szatnia).

Zasady zachowania podczas spożywania posiłków:

– siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi, nie kręcimy się;
– jemy w ciszy, (tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy), nad talerzykiem;
– jemy z zamkniętymi ustami, każdy kęs dobrze gryziemy i powoli żujemy;
– sztućcami posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów;
– jeśli chcemy dokładkę podnosimy rękę;
– to czego nie lubimy, odkładamy na brzegu własnego talerza;
– nie bawimy się jedzeniem;
– odchodząc od stołu, zasuwamy krzesło i mówimy dziękuję;
– cicho siadamy i wstajemy od stołu.

Zasady zachowania w łazience:

– nie biegamy po łazience;
– nie rozchlapujemy wodę;
– cierpliwie oczekujemy na swoją kolej;
– najpierw korzystamy z toalety a potem myjemy ręce;
– myjemy ręce: przed oglądaniem książek, przed i po posiłkach, po przyjściu z podwórka, po pracach plastycznych;
– oszczędnie zużywamy wodę, mydło i ręcznik;
– w miarę możliwości myjemy ręce sprawnie i szybko.

Etapy mycia rąk:
– podwijamy rękawy;
– wyciskamy mydło w płynie na dłoń ;
– pocieramy o siebie namydlone dłonie;
– płuczemy dłonie wodą, aby całkowicie spłukać pianę mydlaną;
– zakręcamy kran;
– otrząsamy ręce z wody nad umywalką;
– wyciągamy papierowy ręcznik z dozownika i wycieramy dokładnie dłonie,;
– zużyty ręcznik wyrzucamy do kosza;
– odwijamy rękawy i wychodzimy z łazienki.

Etapy mycia zębów:
– do kubka wlewamy czystą wodę;
– dwu lub trzykrotnie płuczemy usta;
– na szczoteczkę wyciskamy pastę;
– myjemy zęby okrężnymi ruchami przypominającymi rysowanie małych kółek;
– kilkakrotnie płuczemy jamę ustną wodą;
– płuczemy dokładnie szczoteczkę i kubek;
– wkładamy szczoteczkę do kubka do góry włosiem.

Zasady korzystania z toalety:
– korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo;
– zawsze po sobie spłukujemy toaletę;
– wkładamy bieliznę w toalecie;
– pamiętamy o ekonomicznym korzystaniu z papieru toaletowego;
– jeżeli Dziecko potrzebuje pomocy w toalecie, zgłasza potrzebę Nauczycielowi.

Zasady zachowania w szatni:

– do szatni wchodzimy parami (zorganizowaną grupą),
– nie biegamy po szatni,
– po ubraniu lub rozebraniu się ustawiamy się w pary w wyznaczonym przez Nauczyciela miejscu,
– nie hałasujemy,
– pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy,
– nie używamy zabawek pozostawionych w szatni przez inne dzieci,
– odzież wieszamy na wieszaku, buty ustawiamy pod ławką, a kapcie na półce,
– pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko ( spodnie, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki),
– przed wejściem do budynku otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu i wycieramy o wycieraczkę,
– przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (rękawiczki, czapka, kurtka, szalik, sweter, buty, spodnie).

Zasady zachowania w ogrodzie:

– przed wyjściem na podwórko korzystamy z toalety;
– do ogrodu wchodzimy i wychodzimy w parach;
– bawimy się w wyznaczonym przez Nauczyciela miejscu;
– nie oddalamy się od grupy;
– Dzieci starsze bawią się tak, aby nie powodować zagrożenia dla Młodszych;
– w przedszkolu obowiązuje regulamin placu zabaw, umieszczony w ogrodzie przedszkolnym.

Zasady zachowania podczas wycieczek i spacerów:

Na wycieczce:
– do autokaru wchodzimy pojedynczo;
– siadamy na miejscach wyznaczonych przez Nauczyciela;
– podczas przejazdu wyłącznie siedzimy na swoich miejscach;
– przed wejściem i po wyjściu z autokaru ustawiamy się parami;
– jeśli wchodzimy do pomieszczeń (teatr, filharmonia, muzeum) nie oddalamy się od grupy;
– ubranie wieszamy w wyznaczonym przez nauczycielkę miejscu, pamiętając, aby rękawiczki schować do kieszeni, a czapkę i szalik do rękawa;
– chęć skorzystania z toalety zawsze zgłaszamy nauczycielce.

Na spacerze:
– przed wyjściem z budynku przedszkola sprawdzamy, czy wciągnięty jest podkoszulek, a ubranie nałożone prawidłowo (buty, czapka, rękawiczki, zapięta kurtka);
– spacerujemy idąc w parach i trzymając się za ręce;
– w miarę możliwości idziemy sprawnie, nie depcząc kolegów idących przed nami;
– nie rozmawiamy zbyt głośno;
– słuchamy poleceń Nauczyciela;
– idziemy jedną stroną chodnika – prawą.

Stosowane wzmocnienia pozytywne:

– pochwała indywidualna;
– pochwała przed całą grupą;
– pochwała przed rodzicami;
– nagroda polegająca na sprawieniu Dziecku przyjemności, np.: ciekawa zabawka, ulubiona książka, gadżet i inne według możliwości;
– ustalenie wzmocnienia pozytywnego w domu przez Rodziców, po konsultacji z Nauczycielem.

Stosowane wzmocnienia negatywne:

– zadośćuczynienie wyrządzonej krzywdzie, naprawienie szkody;
– odmówienie Dziecku przyjemności;
– czasowe odbieranie przyznanego przywileju;
– krzesełko do myślenia – chwilowe wykluczenie Dziecka z zabawy w celu przemyślenia swojego postępowania;
– rozmowa z Rodzicami;
– zastosowanie wzmocnienia negatywnego w domu przez Rodziców po konsultacji z nauczycielem;
– włączenie Rodziców w proces wychowawczy i wspólne ustalenie działań o charakterze długofalowym, przy częstym niestosowaniu się przez Dziecko do zasad zachowania obowiązujących w przedszkolu.