WAŻNE ZASADY - Kodeks Przedszkolaka
W przedszkolu Niebo obowiązuje Kodeks Przedszkolaka, który wprowadza jednolite zasady zachowania dla wszystkich dzieci. Dzięki temu maluchy uczą się współpracy, wzajemnego szacunku oraz odpowiedzialności za swoje działania. Kodeks pomaga tworzyć przyjazną i bezpieczną atmosferę, sprzyjającą harmonijnemu rozwojowi każdego dziecka. W przedszkolu stosujemy również wzmocnienia pozytywne, takie jak pochwały i nagrody, które motywują dzieci do przestrzegania zasad. Dodatkowo, wykorzystujemy wzmocnienia negatywne, takie jak eliminowanie nieprzyjemnych sytuacji, aby wspierać naukę odpowiedzialności i współpracy.
Zasady zachowania w sali:
- wrzucam śmieci do kosza;
- sprzątam zabawki i odkładam na miejsce;
- odkładam na miejsce przybory i zabawki;
- na zajęciu podnoszę rękę do góry, jeśli chcę coś powiedzieć;
- siedzę poprawnie przy stoliku lub na dywanie podczas organizowanych zajęć;
- dzielę się zabawkami i materiałami
Jestem cicho gdy:
- inni cicho pracują;
- bawią się;
- czytamy i słuchamy;
- inni są zmęczeni;
- inni odpoczywają;
- układanki, książki oglądam przy stole;
- po skończonym układaniu sprawdzamy czy nic z układanki nie spadło pod stół;
- klocki wyjmuje z pojemników ( nie wysypuję wszystkich na dywan);
- na kanapę nie wchodzimy z nogami, zdejmujemy kapcie przed wejściem na materace w kąciku odpoczynku,
- pełnię obowiązki na rzecz grupy- dyżur przez dzieci 5-6 letnich (łazienka, kąciki zabaw, przybory, szatnia).
Zasady zachowania podczas spożywania posiłków:
- siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi, nie kręcimy się;
- jemy w ciszy, (tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy), nad talerzykiem;
- jemy z zamkniętymi ustami, każdy kęs dobrze gryziemy i powoli żujemy;
- sztućcami posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów;
- jeśli chcemy dokładkę podnosimy rękę;
- to czego nie lubimy, odkładamy na brzegu własnego talerza;
- nie bawimy się jedzeniem;
- odchodząc od stołu, zasuwamy krzesło i mówimy dziękuję;
- cicho siadamy i wstajemy od stołu.
Zasady zachowania w łazience:
- nie biegamy po łazience;
- nie rozchlapujemy wodę;
- cierpliwie oczekujemy na swoją kolej;
- najpierw korzystamy z toalety a potem myjemy ręce;
- myjemy ręce: przed oglądaniem książek, przed i po posiłkach, po przyjściu z podwórka, po pracach plastycznych;
- oszczędnie zużywamy wodę, mydło i ręcznik;
- w miarę możliwości myjemy ręce sprawnie i szybko.
Etapy mycia rąk:
- podwijamy rękawy;
- wyciskamy mydło w płynie na dłoń ;
- pocieramy o siebie namydlone dłonie;
- płuczemy dłonie wodą, aby całkowicie spłukać pianę mydlaną;
- zakręcamy kran;
- otrząsamy ręce z wody nad umywalką;
- wyciągamy papierowy ręcznik z dozownika i wycieramy dokładnie dłonie,;
- zużyty ręcznik wyrzucamy do kosza;
- odwijamy rękawy i wychodzimy z łazienki.
Etapy mycia zębów:
- do kubka wlewamy czystą wodę;
- dwu lub trzykrotnie płuczemy usta;
- na szczoteczkę wyciskamy pastę;
- myjemy zęby okrężnymi ruchami przypominającymi rysowanie małych kółek;
- kilkakrotnie płuczemy jamę ustną wodą;
- płuczemy dokładnie szczoteczkę i kubek;
- wkładamy szczoteczkę do kubka do góry włosiem.
Zasady korzystania z toalety:
- korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo;
- zawsze po sobie spłukujemy toaletę;
- wkładamy bieliznę w toalecie;
- pamiętamy o ekonomicznym korzystaniu z papieru toaletowego;
- jeżeli Dziecko potrzebuje pomocy w toalecie, zgłasza potrzebę Nauczycielowi.
Zasady zachowania w szatni:
- do szatni wchodzimy parami (zorganizowaną grupą),
- nie biegamy po szatni,
- po ubraniu lub rozebraniu się ustawiamy się w pary w wyznaczonym przez Nauczyciela miejscu,
- nie hałasujemy,
- pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy,
- nie używamy zabawek pozostawionych w szatni przez inne dzieci,
- odzież wieszamy na wieszaku, buty ustawiamy pod ławką, a kapcie na półce,
- pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko ( spodnie, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki),
- przed wejściem do budynku otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu i wycieramy o wycieraczkę,
- przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (rękawiczki, czapka, kurtka, szalik, sweter, buty, spodnie).
Zasady zachowania w ogrodzie:
- przed wyjściem na podwórko korzystamy z toalety;
- do ogrodu wchodzimy i wychodzimy w parach;
- bawimy się w wyznaczonym przez Nauczyciela miejscu;
- nie oddalamy się od grupy;
- Dzieci starsze bawią się tak, aby nie powodować zagrożenia dla Młodszych;
- w przedszkolu obowiązuje regulamin placu zabaw, umieszczony w ogrodzie przedszkolnym.
Zasady zachowania podczas wycieczek i spacerów:
Na wycieczce:
- do autokaru wchodzimy pojedynczo;
- siadamy na miejscach wyznaczonych przez Nauczyciela;
- podczas przejazdu wyłącznie siedzimy na swoich miejscach;
- przed wejściem i po wyjściu z autokaru ustawiamy się parami;
- jeśli wchodzimy do pomieszczeń (teatr, filharmonia, muzeum) nie oddalamy się od grupy;
- ubranie wieszamy w wyznaczonym przez nauczycielkę miejscu, pamiętając, aby rękawiczki schować do kieszeni, a czapkę i szalik do rękawa;
- chęć skorzystania z toalety zawsze zgłaszamy nauczycielce.
Na spacerze:
- przed wyjściem z budynku przedszkola sprawdzamy, czy wciągnięty jest podkoszulek, a ubranie nałożone prawidłowo (buty, czapka, rękawiczki, zapięta kurtka);
- spacerujemy idąc w parach i trzymając się za ręce;
- w miarę możliwości idziemy sprawnie, nie depcząc kolegów idących przed nami;
- nie rozmawiamy zbyt głośno;
- słuchamy poleceń Nauczyciela;
- idziemy jedną stroną chodnika – prawą.
Stosowane wzmocnienia pozytywne:
- pochwała indywidualna;
- pochwała przed całą grupą;
- pochwała przed rodzicami;
- nagroda polegająca na sprawieniu Dziecku przyjemności, np.: ciekawa zabawka, ulubiona książka, gadżet i inne według możliwości;
- ustalenie wzmocnienia pozytywnego w domu przez Rodziców, po konsultacji z Nauczycielem.
Stosowane wzmocnienia negatywne:
- zadośćuczynienie wyrządzonej krzywdzie, naprawienie szkody;
- odmówienie Dziecku przyjemności;
- czasowe odbieranie przyznanego przywileju;
- krzesełko do myślenia – chwilowe wykluczenie Dziecka z zabawy w celu przemyślenia swojego postępowania;
- rozmowa z Rodzicami;
- zastosowanie wzmocnienia negatywnego w domu przez Rodziców po konsultacji z nauczycielem;
- włączenie Rodziców w proces wychowawczy i wspólne ustalenie działań o charakterze długofalowym, przy częstym niestosowaniu się przez Dziecko do zasad zachowania obowiązujących w przedszkolu.