WAŻNE ZASADY - Kodeks Przedszkolaka

dzieci siedzące przy stoliku

W przedszkolu Niebo obowiązuje Kodeks Przedszkolaka, który wprowadza jednolite zasady zachowania dla wszystkich dzieci. Dzięki temu maluchy uczą się współpracy, wzajemnego szacunku oraz odpowiedzialności za swoje działania. Kodeks pomaga tworzyć przyjazną i bezpieczną atmosferę, sprzyjającą harmonijnemu rozwojowi każdego dziecka. W przedszkolu stosujemy również wzmocnienia pozytywne, takie jak pochwały i nagrody, które motywują dzieci do przestrzegania zasad. Dodatkowo, wykorzystujemy wzmocnienia negatywne, takie jak eliminowanie nieprzyjemnych sytuacji, aby wspierać naukę odpowiedzialności i współpracy.

 

Zasady zachowania w sali:

  • wrzucam śmieci do kosza;
  • sprzątam zabawki i odkładam na miejsce;
  • odkładam na miejsce przybory i zabawki;
  • na zajęciu podnoszę rękę do góry, jeśli chcę coś powiedzieć;
  • siedzę poprawnie przy stoliku lub na dywanie podczas organizowanych zajęć;
  • dzielę się zabawkami i materiałami

 

Jestem cicho gdy:

  • inni cicho pracują;
  • bawią się;
  • czytamy i słuchamy;
  • inni są zmęczeni;
  • inni odpoczywają;
  • układanki, książki oglądam przy stole;
  • po skończonym układaniu sprawdzamy czy nic z układanki nie spadło pod stół;
  • klocki wyjmuje z pojemników ( nie wysypuję wszystkich na dywan);
  • na kanapę nie wchodzimy z nogami, zdejmujemy kapcie przed wejściem na materace w kąciku odpoczynku,
  • pełnię obowiązki na rzecz grupy- dyżur przez dzieci 5-6 letnich (łazienka, kąciki zabaw, przybory, szatnia).

 

Zasady zachowania podczas spożywania posiłków:

  • siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi, nie kręcimy się;
  • jemy w ciszy, (tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy), nad talerzykiem;
  • jemy z zamkniętymi ustami, każdy kęs dobrze gryziemy i powoli żujemy;
  • sztućcami posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów;
  • jeśli chcemy dokładkę podnosimy rękę;
  • to czego nie lubimy, odkładamy na brzegu własnego talerza;
  • nie bawimy się jedzeniem;
  • odchodząc od stołu, zasuwamy krzesło i mówimy dziękuję;
  • cicho siadamy i wstajemy od stołu.

 

Zasady zachowania w łazience:

  • nie biegamy po łazience;
  • nie rozchlapujemy wodę;
  • cierpliwie oczekujemy na swoją kolej;
  • najpierw korzystamy z toalety a potem myjemy ręce;
  • myjemy ręce: przed oglądaniem książek, przed i po posiłkach, po przyjściu z podwórka, po pracach plastycznych;
  • oszczędnie zużywamy wodę, mydło i ręcznik;
  • w miarę możliwości myjemy ręce sprawnie i szybko.

 

Etapy mycia rąk:

  • podwijamy rękawy;
  • wyciskamy mydło w płynie na dłoń ;
  • pocieramy o siebie namydlone dłonie;
  • płuczemy dłonie wodą, aby całkowicie spłukać pianę mydlaną;
  • zakręcamy kran;
  • otrząsamy ręce z wody nad umywalką;
  • wyciągamy papierowy ręcznik z dozownika i wycieramy dokładnie dłonie,;
  • zużyty ręcznik wyrzucamy do kosza;
  • odwijamy rękawy i wychodzimy z łazienki.

 

Etapy mycia zębów:

  • do kubka wlewamy czystą wodę;
  • dwu lub trzykrotnie płuczemy usta;
  • na szczoteczkę wyciskamy pastę;
  • myjemy zęby okrężnymi ruchami przypominającymi rysowanie małych kółek;
  • kilkakrotnie płuczemy jamę ustną wodą;
  • płuczemy dokładnie szczoteczkę i kubek;
  • wkładamy szczoteczkę do kubka do góry włosiem.

 

Zasady korzystania z toalety:

  • korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo;
  • zawsze po sobie spłukujemy toaletę;
  • wkładamy bieliznę w toalecie;
  • pamiętamy o ekonomicznym korzystaniu z papieru toaletowego;
  • jeżeli Dziecko potrzebuje pomocy w toalecie, zgłasza potrzebę Nauczycielowi.

 

Zasady zachowania w szatni:

  • do szatni wchodzimy parami (zorganizowaną grupą),
  • nie biegamy po szatni,
  • po ubraniu lub rozebraniu się ustawiamy się w pary w wyznaczonym przez Nauczyciela miejscu,
  • nie hałasujemy,
  • pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy,
  • nie używamy zabawek pozostawionych w szatni przez inne dzieci,
  • odzież wieszamy na wieszaku, buty ustawiamy pod ławką, a kapcie na półce,
  • pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko ( spodnie, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki),
  • przed wejściem do budynku otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu i wycieramy o wycieraczkę,
  • przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (rękawiczki, czapka, kurtka, szalik, sweter, buty, spodnie).

 

Zasady zachowania w ogrodzie:

  • przed wyjściem na podwórko korzystamy z toalety;
  • do ogrodu wchodzimy i wychodzimy w parach;
  • bawimy się w wyznaczonym przez Nauczyciela miejscu;
  • nie oddalamy się od grupy;
  • Dzieci starsze bawią się tak, aby nie powodować zagrożenia dla Młodszych;
  • w przedszkolu obowiązuje regulamin placu zabaw, umieszczony w ogrodzie przedszkolnym.

 

Zasady zachowania podczas wycieczek i spacerów:

Na wycieczce:

  • do autokaru wchodzimy pojedynczo;
  • siadamy na miejscach wyznaczonych przez Nauczyciela;
  • podczas przejazdu wyłącznie siedzimy na swoich miejscach;
  • przed wejściem i po wyjściu z autokaru ustawiamy się parami;
  • jeśli wchodzimy do pomieszczeń (teatr, filharmonia, muzeum) nie oddalamy się od grupy;
  • ubranie wieszamy w wyznaczonym przez nauczycielkę miejscu, pamiętając, aby rękawiczki schować do kieszeni, a czapkę i szalik do rękawa;
  • chęć skorzystania z toalety zawsze zgłaszamy nauczycielce.

Na spacerze:

  • przed wyjściem z budynku przedszkola sprawdzamy, czy wciągnięty jest podkoszulek, a ubranie nałożone prawidłowo (buty, czapka, rękawiczki, zapięta kurtka);
  • spacerujemy idąc w parach i trzymając się za ręce;
  • w miarę możliwości idziemy sprawnie, nie depcząc kolegów idących przed nami;
  • nie rozmawiamy zbyt głośno;
  • słuchamy poleceń Nauczyciela;
  • idziemy jedną stroną chodnika – prawą.

 

Stosowane wzmocnienia pozytywne:

  • pochwała indywidualna;
  • pochwała przed całą grupą;
  • pochwała przed rodzicami;
  • nagroda polegająca na sprawieniu Dziecku przyjemności, np.: ciekawa zabawka, ulubiona książka, gadżet i inne według możliwości;
  • ustalenie wzmocnienia pozytywnego w domu przez Rodziców, po konsultacji z Nauczycielem.

 

Stosowane wzmocnienia negatywne:

  • zadośćuczynienie wyrządzonej krzywdzie, naprawienie szkody;
  • odmówienie Dziecku przyjemności;
  • czasowe odbieranie przyznanego przywileju;
  • krzesełko do myślenia – chwilowe wykluczenie Dziecka z zabawy w celu przemyślenia swojego postępowania;
  • rozmowa z Rodzicami;
  • zastosowanie wzmocnienia negatywnego w domu przez Rodziców po konsultacji z nauczycielem;
  • włączenie Rodziców w proces wychowawczy i wspólne ustalenie działań o charakterze długofalowym, przy częstym niestosowaniu się przez Dziecko do zasad zachowania obowiązujących w przedszkolu.